تاثير منفي تغيير هاست و دامنه بر سئو سايت
همه کساني که مي خواهند ترافيک طبيعي بيشتري به سايت خود هدايت کنند، نتايج خود را در رتبه بندي هاي جستجو بهبود ببخشند و برند خود را بيشتر به مخاطبان بشناسانند، از اهميت سئو مطلع هستند. بايد گفت که بيشتر برندها متوجه شده اند که سئو راه موفقيت در استراتژي برندينگ آنها خواهد بود.
ما وبمستران در اين بين با چالش هاي فراواني روبرو مي شويم، چرا که موتورهاي جستجوگر (مخصوصا گوگل) همواره در حال تغيير قوانين و الگوريتم هاي رتبه بندي هستند، يکي از اين چالش ها تغيير هاست و دامنه و تاثير آن بر سئو سايت است. چند وقت پيش که با درخواست تغيير دامنه و هاست توسط کارفرما روبرو شدم، متوجه شدم مقاله اي در سايت هاي فارسي زبان به طور کامل اين موضوع را بررسي نکرده، بهمين دليل سعي دارم در اين مقاله هر آنچه بايد از تغيير دامنه و هاست و به طبع آن سرور بر سئو سايت بدانيد را براي شما بازگو کنم.
تاثير تغيير هاست بر سئو سايت
آيا تغيير هاست سايت بر سئو آن تاثير مي گذارد؟ به طور خلاصه، بله شما شاهد تغيير نتايج در رتبه بندي خواهيد بود. تغيير موقعيت هاست مي تواند تاثيرات مختلفي بر سئو سايت شما بگذارد. با وجود اينکه خيلي ها اعتقاد دارند تغيير موقعيت هاست تاثيري بر نتايج شما در رتبه بندي هاي جستجو نخواهد داشت، من براي شما دلايلي محکم آورده ام که نشان مي دهد چطور سايت شما تحت تاثير اين تغييرات قرار خواهد گرفت؟
موقعيت سرور شما بر روي سئو تاثيرگذار است
گوگل از بدو وجودش، سعي کرده تا نتايج جستجو را به مرتبط ترين شکل ممکن به کاربر جستجوگر نمايش دهد، موقعيت مکاني کاربر نيز يکي از اصلي ترين فاکتورهاي اين ارتباط است. در نتيجه در رتبه بندي نتايج جستجوي کاربري که در کشور آلمان زندگي مي کند، اولويت بيشتري براي نمايش وبسايت هاي همين کشور وجود دارد.
پيشتر گوگل به پسوند دامنه شما توجه مي کرد تا متوجه موقعيت مکاني سايت شود. اما حالا به آدرس IP براي تشخيص موقعيت وبسايت ها توجه مي کند. اين موضوع کيفيت نتايج جستجو محلي را تا حد زيادي بهبود داد. وقتي که موقعيت هاست را تغيير مي دهيد، بايد به موقعيت سرور بيش از هر چيز توجه کنيد. اگر مخاطبان شما از کشور بخصوصي هستند، مانند ايران، بهتر است که هاست، سرور و زير ساخت هاي آن نيز در ايران باشند. در غير اين صورت رتبه هاي شما به شدت تحت تاثير قرار خواهند گرفت. اگر در حال تغيير هاست به هاستي ديگر در همان کشور هستيد، نبايد نگران اين فاکتور باشيد بلکه موارد ديگري نيز هستند که اهميت دارند. پس با ما همراه باشيد.
کيفيت سرور مي تواند بر سئوي شما تاثير منفي بگذارد
وقتي که هاست خود را تغيير مي دهد، حتما بايد به کيفيت سرور جديد مطمئن باشيد. مواردي مانند اينکه سرور مورد نظر تا چه اندازه آپ تايم دارد و احتمال از دسترس خارج شدن آن چقدر است. اگر شرکت هاستينگ به دنبال پر کردن سرورهاي خود با تعداد مشتري هاي فراوان است و اصطلاحا سرور اشتراکي دريافت کرده ايد، کارايي سايت شما قطعا تحت تاثير قرار خواهد گرفت.
سرعت بارگزاري صفحات
وقتي صحبت از سئو و بهبود نتايج رتبه بندي گوگل باشد، سرعت بارگزاري صفحات از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. براي يک شرکت هاستينگ خوب و برند، داشتن سروري با کيفيت و قدرتمند از بديهيات است. اما مشکل اينجاست که همين برند بودن آن ها باعث مي شود که ميزباني سايت هاي بيشتري را داشته باشند و احتمالا سرورهايي شلوغ تر. هم چنين، اگر از يک سرور اشتراکي استفاده مي کنيد، بهتر است تا به فکر سروري اختصاصي باشيد. داشتن سروري اشتراکي هيچ وقت فکر خوبي نيست مگراينکه کارفرما مشکل تامين بودجه داشته باشد. اگر بودجه کافي داريد در انتخاب هاست اختصاصي شک نکنيد، بالا بودن سرعت سايت به همان اندازه بر سرعت رشد شما در رتبه بندي نتايج جستجو تاثيرگذار خواهد بود.
قطعي سرور بر سئو شما تاثيرگذار است
تغيير موقعيت سايت در صورتي که به درستي انجام نشود، مي تواند نتايج منفي بر سئو سايت داشته باشد. معمولا زماني که طول مي کشد تا دامنه شما به DNS هاي جديد متصل شود، سايت شما خارج از دسترس خواهد بود که مطمئنا بر نتايج رتبه بندي شما تاثير خواهد داشت. بهترين راه براي پيشگيري از اين مشکل اين است که اجازه دهيد سايت شما در هاست قبلي خود مثل قبل کار کند و فايل هاي سايت را در هاست جديد کپي کنيد و سپس درخواست تغيير DNS هاي دامنه را بدهيد. با اين کار هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد.
تغيير ساختار سايت بر سئو آن قطعا تاثيرگذار خواهد بود
يکي ديگر از دلايلي که بايد يک نسخه کپي از سايت را در هاست جديد آپلود کنيد اين است که گوگل و ديگر موتورهاي جستجو دفعه بعدي که به سايت سر ميزنند با ساختاري جديد مواجه نشوند. براي مثال، اگر سيستم مديريت محتواي خود را تغيير داده ايد و ساختار کدهاي Html، CSS يا JS شما تغييرات اساسي بکند، ممکن است گوگل اين تغييرات را به عنوان يک سايت کاملا جديد در نظر بگيرد و تاثير منفي زيادي بر سئو سايت بگذارد.
اگر اصرار داريد تا به هاست جديد مهاجرت کنيد، بايد عواقب آن را نيز بپذيريد. مهاجرت شما ممکن است تاثيرات منفي زيادي بر سئو سايت بگذارد و بسته به انتخاب هاست جديد نيز ممکن است تاثير بهتري داشته باشد.
تاثير تغيير دامنه بر سئو سايت
قبل از هرچيز اين نکته را در نظر داشته باشيد که، مهاجرت به يک دامنه جديد قطعا تاثير بسيار زيادي بر موفقيت سئو و استراتژي هاي بلند مدت شما خواهد گذاشت. حالا بياييد تا با اين تغييرات روبرو شويم.
اکثر صاحبان وبسايت ها سعي مي کنند تا هرگز نام دامنه خود را تغيير ندهند، دليلش هم کاملا مشخص است، اگر سايت تا الان مشکلي نداشته و براي برند شدن دامنه خود تلاش کرده اند و در تمام تبليغات آدرس سايت خود را وارد کرده اند، نه تنها از سئو سايت ضربه خواهند خورد بلکه دامنه قبلي عملا کارايي خود را از دست مي دهد.
براي مثال اگر دامنه قبلي را هم چنان در اختيار خواهيد داشت بايد تمام لينک هاي آن را ريدايرکت 301 به مرتبط ترين صفحه در دامنه جديد کنيد. اين ريدايرکت ها کاربران را به آدرس جديد هدايت خواهند کرد.
به علاوه اگر برنامه فروش دامنه قديمي را داريد بايد در نظر داشته باشيد که سايت جديد کار خود را از صفر آغاز مي کند و اعتبار و ارزش تمام بک لينک هايي که در اين مدت بدست آورده ايد نيز هرگز به دامنه جديد شما منتقل نخواهند شد. بهترين راه براي بدست آوردن لينک هاي جديد براي سايت مي تواند خريد رپورتاژ آگهي باشد.
پس از فروش دامنه تمام محتواهاي خود را به دامنه جديد انتقال دهيد، اگر محتواي شما با ارزش باشد احتمال بدست آوردن لينک جديد نيز کم نخواهد بود.
در فاصله اي که موتورهاي جستجو تشخيص مي دهند که ريدايرکت هاي شما دقيقا چه نوع کارايي دارند، ترافيک طبيعي شما به شدت کاهش خواهد يافت، اگر به توليد محتوا بر پايه سئو در دامنه جديد ادامه دهيد احتمال بدست آوردن دوباره رتبه ها در فاصله زماني سه تا شش ماه ميسر خواهد شد.
فاکتورهاي ديگر تاثيرگذار بر سئو
سيستم هاستينگ و نام دامنه شما فقط دو فاکتور از صدها فاکتور سئو هستند که بايد به آنها توجه کنيد. پيشتر در مقاله اي کامل تمام فاکتورهاي سئو در سال 2019 را در اختيار شما وبمستران عزيز گذاشتيم. هميشه رقباي خود را آناليز کنيد و در بهبود صفحات خود از هيچ تلاشي دريغ نکنيد. اگر مي خواهيد در نتايج برتر گوگل بدرخشيد به اين نکات توجه کنيد:
- ساختار مسيريابي و طراحي سايت خود را به خوبي بچينيد، تاثير مثبت رضايت کاربر از ورود به وبسايت شما منجر به بازگشت دوباره آنها و بالا رفتن نرخ تبديل بازديد کننده به مشتري را در پي خواهد داشت.
- ساختار لينک هاي دروني سايت را طوري بچينيد که کاربر به سادگي به هدف خود برسد.
- ساختار لينک سازي داخلي سايت شما بايد به نحوي باشد که ربات هاي گوگل به سادگي بتوانند با کمترين وقت آن را ايندکس کنند و در نتايج جستجو نمايش دهند.
- هر کاربر از لحظه اي که وارد سايت مي شود بايد با 3 تا 4 کليک به هدف خود برسد.
مخلص کلام اينکه هر تغييري در ساختار، موقعيت يا محتواي سايت شما بر سئو تاثيرگزار خواهد بود، نکته مهم رعايت تمام نکات در هنگام اجراي اين تغييرات خواهد بود.
منبع: https://www.rushweb.ir/
تفریحات سالم
درباره این سایت